Az eldobható szerv, ami nélkül nem élhetünk

Gittleman:
Az eldobható szerv, ami nélkül nem élhetünk

májepe

Fordította: Váradi Judit

Forrás:Ann Louise Gittleman: The Throwaway Organ You Can’t Live Without

Most, hogy már megcáfolták a telített zsírok fogyasztása és a szívbetegségek közötti összefüggést, nyugodtan élvezhetjük a vajat, a tejszínt és a kókuszolajat? Talán igen -talán nem!

 

 

Az amerikai lakosság végre szakítóban van a cukorral, de új szerelmi kapcsolatra lépett a zsírokkal. A zsír visszatért, mint egészséges tápanyag, amely kulcsfontosságú szerepet tölt be az agy egészségi állapotában, a hormontermelésben és a hasi zsír csökkentésében. A zsírok az eikozanoidok elővegyületei, helyi hormonok vagy jelzőmolekulák, amelyek a környező szöveteket célozzák meg – például a prosztaglandinokat.

Akár paleo- vagy ketogén, vagy vegán diétát folytat valaki, a jótékony zsírok reflektorfénybe kerültek – megérdemelten. Agyunk több mint 50 százaléka zsír, az idegsejteken egy részén kívül, testünk minden egyes sejtje zsírt használ fel elsődleges üzemanyagforrásként. Ennek ellenére sok ember ódzkodik az új, magasabb zsírtartalmú étrendektől. Egyesek emésztési zavarokkal, refluxszal, mások pajzsmirigy alulműködéssel küzdenek. Egyesek hirtelen lefogynak a paleo diétától, másoknak meg sem moccan a derékbőségük.

Nos, mi a helyzet?

Ezek a problémák visszavezethetőek az epére és az epehólyagra. Az epe felelős a zsírok lebontásáért, és jelentős, bár alulértékelt szerepet játszik a szervezet méregtelenítésében.

Azzal ellentétben, amit hallottunk róla, igenis szükségünk van az epehólyagunkra, pedig ez a hihetetlenül fontos szervünk az elmúlt száz évben valahogy kiesett a kegyeinkből. A világ legjobb étrendje sem segít rajtunk, ha szervezetünk nem tudja megfelelően feldolgozni a táplálékot, és ez történik manapság a magasabb zsírtartalmú étrendek esetében. Ha a szervezet nem tudja feldolgozni a zsírokat, akkor egyszerűen nem jutunk hozzá azokhoz a legendás zsírégető, immunerősítő, sejtmembránvédő, üzemanyagot szolgáltató jótékony hatásokhoz, melyeket a zsírok adni képesek. (1)

Évtizedek óta figyelmeztetem betegeimet az alacsony zsírtartalmú étrend kockázataira, de csak nemrégiben értettem meg teljes mértékben, mennyire fontos szerepet játszik az epehólyag. A New Fat Flush Plan című könyvem megírásakor, a legújabb kutatásokat tanulmányozva figyelemre méltó felismerésre jutottam. Az epehólyag rendellenes működése által okozott problémákat a szakorvosok rendszerint ignorálják, úgy tekintenek erre a megvetett szervre, mint ami eldobható.

Valójában azonban az epehólyag számos fontos feladatot lát el. Az Öné vajon úgy működik, ahogyan kell?

Az epehólyag a legszexibb szervünk?

Az epehólyag izmos, körteformájú szerv, közvetlenül a máj alatt található, az a feladata, hogy az epét raktározza, koncentrálja és szükség esetén kibocsássa. Az epe kibocsátása nélkül a szervezet nem képes felszívni a zsírban oldódó tápanyagokat, az A, D, E és K vitaminokat és a fontos, nélkülözhetetlen zsírsavakat.

De hogy szexi lenne? Hölgyeim, nem igazán ez a melléknév ugrik be, amikor az “epehólyag” szót meghalljuk.

Az epe nélkül elveszítenénk a zsírokban oldódó tápanyagok jótékony kenő/olajozó hatását. Az A és E vitaminok megemelik az ösztrogénszintet és segítenek a nyálkahártyát nedvesen tartani. Az omega-3, omega-6 és omega-9 zsírok segítségével a hüvelyszövetek egészségesen tarthatók, biztosítják, hogy a szervezet a hüvelyszárazság megelőzéséhez szükséges hormonokat előállítsa.

A gond az, hogy az epehólyag gyakran renyhén működik, eldugul a salaktól és epekövektől. Amikor az epe pang az alulműködő epehólyagban, megduzzad és epekövek alakulnak ki. Az évtizedeken át fogyasztott tartósított ételek és a táplálkozás csődjét jelentő alacsony zsírtartalmú vagy zsírmentes diéták, a toxikus anyagokkal kiegészülve szabályos epekőjárványt teremtettek.

Az epehólyag a szó szoros értelmében egy használd-vagy-elveszíted szerv. A cholecystectomia (az epehólyag sebészeti eltávolítása) manapság Amerikában a legáltalánosabb hasi műtéti beavatkozás: évente több mint 750 000 operációt hajtanak végre.

Ha valakinek kiveszik az epehólyagját, az elveszíti természetes képességét arra, hogy a zsírokat megfelelően megeméssze, valamint arra is, hogy a szervezetében felhalmozódott mérgező hormonokat és salakanyagot eltávolítsa. Az epehólyag nélkül a májból folyamatosan szivárog az epe a közvetlenül a zsigerek közé – függetlenül attól, hogy fogyasztott-e zsírt vagy sem.

A gond akkor merül fel, amikor már egy nagy adag epére volna szükség egy zsíros étel feldolgozásához. Az epehólyag nélkül nincs epetartalék, és ennek ártalmas hatása van a zsíremésztésre és a tápanyagfelszívódásra.

Még azoknál is, akiknek megvan az epehólyagjuk, az epehiány súlyos problémákat okozhat az öregedés, a csökkenő gyomorsav és a zsírégető ételek nem megfelelő feldolgozása miatt. Az ételallergiák és érzékenységek, a stressz és a túlevés még tovább fokozhatják a zavart.

Hogy jobban megértsük a problémát, vegyük szemügyre közelebbről az epe sokrétű jótékony hatását.

Az epe nagyszerű és gyönyörű

Az epe emulgeáló hatású – egyfajta szappan a zsírokhoz. Kis részecskékre bontja azokat, hogy felszívódhassanak a belekben. A májunk naponta szintetizálja és kiválasztja ezt a sűrű zöldes-sárgás folyadékot, majd az epehólyagba küldi raktározásra.

Ez a csodamolekula nemcsak arra képes, hogy felszívja és feldolgozza a zsírokat, hanem a mérgező salakanyagokat, (felesleges vegyi anyagokat, hormonokat, gyógyszereket, nehézfémeket és más mérgeket) is szivacsként felszívja és eltávolítsa.

A máj folyamatosan használ fel koleszterint az epetermeléshez, ami viszont a koleszterinszinteket szabályozza – ez egy újabb jótékony hatás.

Ha az epehólyagot eltávolítják, nagyobb kockázata van az elhízásnak és egyéb táplálkozási zavaroknak és a mérgek felhalmozódásnak. A méreganyagok megsemmisítésének képessége nagyban függ a szervezet által kiválasztott epe mennyiségétől.

Az epehólyag nélkül jelentősen megnő a testsúlynövekedés kockázata, mivel a túl nagy méretű zsírcseppek nem képesek kis méretűre bomlani, így a véráramba kerülnek, a szervezet pedig csak zsírként tudja raktározni őket – a zsírban oldódó toxinokkal együtt.

Az epeút elzáródása számos látszólag össze nem függő tünettel, (pl. hormonzavar, pajzsmirigy alulműködés, hőhullámok, székrekedés, depresszió, migrének, álmatlanság, száraz bőr, krónikus fáradtság, élesztőgombák túlszaporodása, paraziták, stb.) van kapcsolatban.

Finn kutatók megállapították, hogy a pajzsmirigy alulműködés hétszerte gyakrabban fordul elő olyan betegeknél, akiknek az epekiválasztása csökkent. Az epekibocsájtás előidézi annak az enzimnek a kibocsájtását, amelyik a T4-et T3-má (a pajzsmirigy hormon felhasználható formája) alakítja át. Akik javítanak az epeműködésükön, azok az anyagcseréjüket 53%-al feljavíthatják. (2) (3) (4) (5)

Minél rosszabb minőségű az epe, annál több méreg kerül a szervezetbe és a szervezet táplálkozási szempontból annál veszélyeztetettebb. Végső soron megnő a zsírraktár, s ezzel párhuzamosan a méreganyagok felhalmozódnak a testzsírban – mindennek súlyos következményei vannak.

Amikor az epeműködés elégtelensége már a 75 százalékot is meghaladja, a beteg különböző allergiákkal, arthritisszel, izületi és izomgyulladásokkal küzd. Amikor az elégtelenség a 90 százalékot eléri, már lehet, hogy rák vagy más, hasonlóan pusztító betegség a diagnózis.

A 20. század elején az egészség élharcosai szentnek és sérthetetlennek tartották az epét – itt az ideje, hogy visszatérjünk gondolkodásmódjukhoz.

10 javaslat arra, hogyan javítsuk meg anyagcserénket azzal, hogy epehólyagunk működését serkentjük

Ha az Ön zsíremésztése rosszul működik és ennek olyan tünetei vannak, mint a hányinger, puffadás, székrekedés vagy halvány széklet, vagy már eltávolították az epehólyagját – akkor tanácsos, sőt mondhatnám feltétlenül szükséges, hogy Ön fokozza az epetermelő táplálékok és étrendkiegészítők bevitelét. (6) Ne essen kétségbe, ha már elvesztette epehólyagját – anélkül is élhet egészségesen, azonban nem élhet egészségesen egészséges epetermelés nélkül.

Az alábbi táblázatban 10 nagyszerű epetermelő stratégiát körvonalaztam. Még több eljárásról, meghatározott márkanevű termékekről és az epekövet kiváltó ételek listájáról új könyvemben (New Fat Flush Plan) olvashat. Ez az egyetlen fontosabb étrendi könyv, amely az epe szerepéről ír – meggyőződésem, hogy hiányzó láncszem!

1. CéklaBetaint tartalmaz, ami híggá teszi az epét, segít megakadályozni az epekövek kialakulását. Sósavban gazdag, ami elengedhetetlen az emésztéshez, és elősegíti, hogy az epehólyag epét bocsásson ki. A cékla védi a májat a mérgezéstől
2. ArticsókaLegendás epetermelő és májvédő étel. Akár 50 százalékkal megemelheti a glutathione (fontos antioxidáns a szervezetben) szintet.
3. Keserű ételekA keserű ételek a hasnyálmirigyet emésztőenzimek kiválasztására, az epehólyagot pedig epe kibocsájtására ösztönzik. Az emésztést segítő keserű aromák különösen fontosak a vegán vagy vegetariánus étrendet követők számára, de mindenkinél jótékony hatásuk van.

A zöld keserű aromák, pl. a rukkola, az endívia, a pitypang vagy a retek, a torma rendkívül jótékony, sőt rákellenes hatásúak.

A narancshéj, az enciángyökér, a keserű articsóka és az angyalgyökér szintén kiváló gyomorkeserűk.

Tartózkodjon azonban a svédkeserűtől, mert az általában gyógyfüvekből készített hashajtókat tartalmaz (pl. rebarbarát, szennát)

4. CholinNélkülözhetetlen tápanyag, emulgeálószerként működik segítve a zsíremésztést, csökkenti a cellulitiszt, akadályozza a máj pangását, javítja az idegi és agyi funkciókat, elősegíti a hormonképződést. Az emberek 90 százalékában kevés a cholin.(7)
5. LecitinAz egyik legfontosabb emulgeáló anyag az epében, értékes cholint tartalmaz. Lebontja a zsírokat, így azok emészthetőbbekké válnak. Alacsonyan tartja a homocisztein szintet, ezáltal csökken a kardiovaszkuláris kockázat. A GMO mentes szójalecitin vagy a napraforgómagból nyert lecitin kiváló zsírlebontó hatású.
6. Almabor ecetEgyenesen csodát tesz! Almasavat tartalmaz, melynek segítségével a szervezet megemészti a proteint és folyékonnyá teszi az epét. Evés előtt tanácsos egy evőkanálnyit egy pohár vízben meginni belőle.
7. TaurinAz epesav kulcsfontosságú komponense, a májban képződik. Különösen a vegánok és vegetariánusok hiányban szenvednek, mivel húsokból és állati fehérjéből pótolja a szervezet. Az epét folyékonnyá teszi, segíti a méregtelenítést, javítja a lipideket és az elhízás kockázatát csökkenti.(8)
8. KapszaicinA zsírégető motort gyújtja be! A verejtékezést beindító ételekben és fűszerekben található, pl. a cayenne-i bors. Az anyagcserét serkenti a barna zsír aktiválásával, valamint segít optimalizálni a koleszterin és triglicerid szinteket.(9)
9. KöményA füstös-borsos fűszerkömény felturbózza az anyagcserét, segít a fogyásban, csökkenti a testzsírt és az LDL-t, stimulálja a hasnyálmirigy enzimeket.

Egy vizsgálatban egyetlen teáskanálnyi kömény 50 százalékkal növelte a fogyás esélyét. Levestől a salátadresszingen át az egytálételekig mindenben használok köményt.

10. Omega-7Omega-7 (palmitoleic sav) az a bámulatos omega, amiről lehet, hogy még nem is hallott. „ Lipokinként” (a zsíranyagcserét szabályozó hormoncsalád) működik, hormonszerű molekulaként, ami optimalizálja az energiafelhasználást és a zsírok szövetekben való tárolását

Az omega 7 legnagyobb érdeme, hogy a vér glukóz, inzulin és lipidszintjét javítja. Még kollagéntermelésben is szerepet játszik!

Miben található omega 7? A makadámia dióban, ezüsttövisben, mélytengeri szardellában.(10)